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William L. Martens: Presentations at the Duesseldorf University of Applied Sciences, 17.5.2001

William L. Martens
Multimedia Systems Lab.
University of Aizu 965-8580
Japan

Dr. William Martens ist ein Wahrnehmungspsychologe spezialisiert auf Forschung im Bereich des räumlichen Hören und die Simulation von akustischen Eigenschaften, welche in der menschlichen Schalllokalisierung benutzt werden. Er besitzt einige Patente zu spatial Schallerzeugungstechnologie und hat veröffentlicht viele Artikel zu diesem Thema. Er trug zu Verbesserungen der räumlichen Schalltechnologie für Anwendungen im Konsumerbereich bei, dazu gehört 3D Positional Audio für die AWE-32 SoundBlaster Soundkarte für Creative Labs, und via Entwicklung von Außenohrübertragungsfunktionen für 3D RSX, Intel's spatial sound system. Dr. Martens ist ein Associate Professor im Department of Computer Software, und dem Graduate Department of Information Systems an der Universität von Aizu in Aizu-Wakamatsu, Japan.

Perceptual Evaluation of Spatial Sound Reproduction Systems

Whereas the primary motivation in spatial hearing research has been to gain a greater understanding of the mechanisms of human spatial hearing, the motivation for applied research has been the verification and validation of various spatial audio rendering technologies under development. This paper attempts to outline the uses of misuses of psychophysical methods typically employed in the subjective evaluation of spatial sound reproduction. The emphasis is upon the essential tension between engineering goals and scientific goals, which, while often conflicting, serve to focus psychophysical research upon resolving disputes between rival theories of how best to simulate spatial soundfields for the human listener.

Psychophysically-Derived Control of Source Range in Spatial Sound Reproduction via Headphones and Multichannel Loudspeaker Systems

A psychophysically-derived control for the perceived range of a virtual sound source was implemented for the Pioneer Sound Field Controller (PSFC), a spatial auditory display employing a 15-loudspeaker hemispherical array. Capable of presenting two independent sound sources moving within a simulated reverberant environment, the PSFC primitives include parameters to manipulate source azimuth and elevation, and also the size and liveness of the simulated space. As accurate control of virtual source range was confounded by variations in both the liveness parameter and in overall PSFC channel volume, an empirical approach was employed to derive a Look-Up Table inverting the average range estimates obtained from a group of human subjects listening to a set of virtual sources (short speech samples).

VirtuellesStudio

HSD FB 5 VSVR

30.10.2023

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